Ontspullen maar!

Ontspullen, hoe doe je dat? En is dat nou moeilijk? Waar begin je? Welk systeem hanteer je? Ik zou het eerlijk gezegd ook niet precies weten, maar ik kan je wel vertellen hoe het bij ons gegaan is!

Ruim een jaar geleden besloten wij à la minute, dat we beheer gingen voeren over Waterloo, omdat we daar mogelijk in de toekomst met een Tiny House zouden kunnen staan. In een week tijd hebben we al het hoognodige (fase 1!) uit ons 75 m2 huurhuis met kelder, ruime zolder, schuur en 900m2 tuin getrokken en zijn we in de kantine van Waterloo gaan wonen. Daarna hebben we nog 2 maanden de tijd genomen om wat over bleef uit te zoeken (Fase 2) We hebben ons toen steeds afgevraagd, wat we mogelijk in de toekomst op Waterloo als gezin en als vereniging nog zouden kunnen gebruiken.

En daar staat ie dan! Ons huis!

Op Waterloo hebben we eerst een groot deel van de hal gebruikt als woonkamer. Na 3 maanden hadden we een kachel voor onze toekomstige Yurt, en konden we de koudere, maar veel kleinere kamer achter de hal betrekken. De vraag die we onszelf steeds stelden, was makkelijk gevonden (Fase 3). Wat past er in ons kamertje? De hal werd nog als escape gebruikt voor mijn kantoor en we hadden nog een gemeenschappelijke keuken en schuur, waar we veel spullen kwijt konden.

Al snel werd duidelijk dat we een jaar na onze verhuizing, weer zouden vertrekken van Waterloo. Onze voorkeur ging uit naar een Yurt in de omgeving, maar dit bleek helaas niet haalbaar. Het werd een Tiny House van effectief 25 m2 leefruimte, met een grote disselkast en een schuurtje van 2m2. Dus zijn we maar weer gaan ontspullen! (Fase 4)

Nu werd het menens! Bij alles wat we mee hebben genomen hebben we ons steeds de vragen gesteld: Hebben we het echt nodig? Of: worden we er blij van?

En het is gelukt! In een heftige januarimaand hebben we als een razende spullen weg gedaan. We wonen nu echt minimaal met alle spullen die we nodig hebben en blij van worden (nou ja, bijna alles). En met nog meer!

Dus is nu fase 5 van het ontspullen aangebroken: bijna wekelijks verschuiven we spulletjes en gaan er dingen weg, zodat we nog efficiënter in kunnen richten en meer ruimte om te leven over houden.

Het is ons niet makkelijk afgegaan, maar we kunnen trots zeggen dat we ons een stuk lichter, zorgelozer en meer ontspannen voelen nu we niet meer al die spullen hoeven te onderhouden, schoonmaken en opslaan. We hebben nog een kleine opslag in de buurt, waar onze seizoensgebonden en spullen met emotionele waarde staan. Die zullen we ook behouden.

Maar we missen als kiespijn: 10 aanhangwagens milieustraat, 8 auto’s vol kringloop, de auto zelf, voor zeker €8000,- aan marktplaats en nog heel veel vuilniszakken en kliko’s aan de straat! Oh ja, en een groot deel van ons huisraad weg gegeven.

Veel succes met ontspullen en geniet van je nieuwe leefruimte!

Dit is een klein inkijkje van hoe ontspullen kan gaan. Mijn tips, die kunnen helpen om ergens te beginnen: 1. Weet waarvoor je het doet, 2. Laat elk gezinslid zijn eigen proces volgen, 3. Ontspul in fasen en niet alles in 1 een keer, 4. Kies de vragen, die jou het beste helpen.

Ben, Mirjam en Silke